Wednesday, February 23, 2011

Personal loan/ hutang peribadi

 

Ramai di antara kita ; terutama di Malaysia mengalami masalah kewangan di tahap yang kritikal sehingga terpengaruh dengan iklan-iklan personal loan:-

Fakta disebalik iklan personal loan

Saya ingin berkongsi ilmu mengenai personal loan yang banyak diiklankan oleh bank-bank sekarang ini. SEJAUH MANA KEBENARAN MENGENAI INTEREST YANG DIIKLANKAN??Sebenarnya personal loan dikira secara ” straight calculation” . Begitu juga loan kereta yang mengenakan fixed-interest calculation iaitu jumlah interestnya tetap sama walau baki anda telah berkurangan) Hanya loan rumah menggunakan kaedah baki berkurangan (reducing balance) dimana interest yang dikenakan semakin berkurangan bila baki berkurangan.Contoh : 9.88% fixed rate on your personal loan.. Jangan tertipu mengenai kerendahan interest tersebut. Nampak seperti rendah.. sebenarnya interest yang dikenakan, atau yg kenali sebagai EFFECTIVE ANNUAL RATE a ialah 16.74%.Contoh : Loan RM10,000, Monthly payment for 2 years = RM 516.67Teka berapa interest…. 24%..tinggi lagi dari interest credit card (18% iaitu 1.5% sebulan). Berdasarkan pengiraan dibawah:-Loan: RM 10,000Monthly payment: RM 516.67 x 24Total payment: RM 12,400.08Effective Interest Rate = (12 400.08/10 000) x 100% = 124% or 24% interest.Pinjaman untuk 5 tahun pada 7.05%Interest sebenar pada kadar APR = 12.6%Pinjaman untuk 7 tahun pada 7.55%Interest sebenar pada kadar APR = 13%
 
Jadi jangan terpedaya dengan interest rendah yang diiklankan. Biasanya akan ada terms & conditions. Selalulah berhati-hati!Bolehkah kita hidup tanpa berhutang?Kebanyakan orang tidak boleh mengelak daripada berhutang. Kita perlu melihat samada perbelanjaan seharian dan bulanan kita itu adalah untuk keperluan atau untuk kemewahan. Kalau ianya untuk kemewahan, maka harus kita tangguhkan perbelanjaannya jika kita tidak mampu pada waktu itu.
 
Walaupun pada waktu sekarang ini banyak kemudahan kredit yang ada - seperti kad kredit, bayar ansuran dan personal loan - memudahkan orang untuk meminjam wang, dan membenarkan mereka untuk membeli barangan-barangan untuk kemewahan.Jadi, kita harus melihat kemampuan kita. Jangan terlalu memikirkan untuk meminjam wang, hanya kerana ia mudah untuk meminjam wang! Kadang-kala, adalah jauh lebih baik untuk membeli barangan secara tunai.
 
Kita mesti fikir : Mampukah kita untuk membayar-balik wang pinjaman itu tanpa gagal pada setiap bulan, sementara pada masa yang sama, kita tidak mengurangkan perbelanjaan seharian yang perlu, seperti makanan seharian, perbelanjaan persekolahan anak-anak, rumah dan sebagainya.Sebaiknya ialah hutang itu tidak melebihi 30% daripada gaji bulanan. Ia tidak akan memberatkan kita untuk membayar-balik hutang itu setiap bulan.”

No comments:

Post a Comment